Nytt

Nu kommer sommaren med många hemvändare som besöker byn och sitt gamla föräldrahem.

När dom kör in i byn kommer dom att sakna Sippibelle, sen kommer dom att köra förbi Clifftons område där

Vägverket hade sina lokaler för en massa år sedan, för att se malmbilarna på nära håll.

 

När dom sen kör in på sin föräldragård ser dom hur vintern har farit illa med hus och tomt.

Ja, nu har jag en förhoppning om att var och en ser möjligheten att hyra ut (kanske en del av huset) eller sälja sitt hus.

Hus mår bättre av att det bor människor i dom ! Det går att avtala med en hyresgäst om att hon/han underhåller det hus

hon/han får hyra, många kan både snickrande och annat som behövs. Man kan också vidtala någon bekant som ser efter

så allt fungerar med uthyrningen.

Vi har ett stort behov av boende för Clifftons anställda. Många bor i husvagn, en del hyr ett rum hos någon men

alltför många får pendla långa sträckor för att komma till jobbet. En del pendlar 5 mil enkel väg och det finns de som

pendlar 20 mil enkel väg till jobbet. Detta är ohållbart i längden så det finns en risk att Cliffton börjar placera ut skiftställen

till Kaunisvaara och Pitkäjärvi.

 

Maj 2014

 

 

 

Tack vare ett par gnällspikar måste "Sippibelle of Junosuando" flyttas från stranden. Den har varit ett landmärke som alla som besökt

eller bara passerat byn har uppmärksammat och pratat positivt om. Den finns på bild hos många som stannat till för att beundra den.

Det har skrivits om den i tidningar runt om i världen. Den blev godkänd som ångbåt av Amerikansk ångbåtsförening.

Vi får tacka killarna som kom på idén och förverkligade den. Ni har gett Junosuando ett namn i världen.

Mars 2014

 

JUNOSUANDO

Tråkigt med tjuv/tjuvar...

 

När "Hemtjänsten" flyttade ut från lokalerna "Gamla Banken" fick dom med sig två omgångar gardiner till samtliga fönster.

Det var dyra kraftiga gardiner som Banken köpt in när dom hade lokalerna.

Chefen för hemtjänsten bemödade sig inte ens om att svara på mail. Faktura på återköp av EN omgång gardiner bestreds direkt.

Dom lokala cheferna som jobbat i Junosuando kollade med sin personal men ingen hade sett några gardiner i lokalerna...

Städfirman som gjorde flyttstädningen kom med några gardiner som hon påstod hade hängt i fönstren men det var några billiga gardiner

som inte alls passade i fönstren i lokalerna. Jag har nu väntat länge nog på att mina gardiner dyker upp, kunde ju ha varit på tvätt eller

hamnat i någon låda där ingen tittat, men det börjar bli lite väl lång tid nu sen utflyttningen.

 

Ps. Hemtjänsten fick kraftigt nedsatt hyra dom två sista månaderna på kontraktet.

Dec. 2016

Flyktingar har kommit även till vår by. Nu tre familjer med många barn. Fortsätter Sverige att ta emot mera flyktingar så får vi räkna med att vi också får fler till vår by. Grannbyn Pajala har uppemot 600 flyktingar redan så det börjar vara svårt med boenden .Junosuandoborna tar emot dom vänligt och trevligt. Barn i byn tar med flyktingbarn ut på pulk o kälkåkning i backarna och de vuxna ordnar med kläder och andra förnödenheter efter bästa förmåga. Tyvärr är det bara någon som kan lite engelska men barnen kommer att lära sig fort så dom kan tolka.

Nu behöver vi en behörig lärare som kan lära dom svenska. När dom börjar förstå och prata lite svenska kommer det att bli enklare för dom att klara sig i samhället.

 

Nov. 2015

 

Hur går det för gruppen med 5 penningstarka svenskar som fick köpa mycket utrustning ur konkursboet och skulle få igång verksamheten i Kaunisvaara ? Kan det vara så dj--ligt att dom bara var ute efter ett klipp ? Dom 50 miljonerna som dom köpte en drös järnvägsvagnar och annan utrustning för, kan man idag kanske köpa loss 3-4 järnvägsvagnar för (gissning av mig). T.o.m. Rantakyrö (kommunalråd i Pajala kommun) har blivit väldigt tyst. Det är som vanligt..dom små aktieköparna (en del satsade flera miljoner) som förlorar allt medan dom med stora plånböcker roffar åt sig. Vilka pengar tar juristerna som är inblandade i efterarbetet med konkursen ?

 

Aug 2015

Kommunledningen har haft allmänna möten i Junosuando och fått klart för sig att byborna är helt emot en skolnedläggning men den nya "skolministern" meddelar bara att han minsann kommer att jobba för en nedläggning ! Tjänstemännen med Harry Rantakyrö som var med på mötet informerade om att skolan kostar för mycket men hade inga säkra siffror när bybor frågar om det.

När bybor ifrågasätter om allt annat har genomskådats så är svaret svävande och blir att allt ska gås igenom. För oss bybor vansinninga beslut som tagits i kommunhuset med våra skattepengar som insats togs upp, bl.a., hyresavtalet som garanterade ett bostadsföretag hyresinbetalningar i 20 år, promenadstråket i pajala by, det försökte man bortförklara med att man fått bidrag till eller att man kunnat avbryta avtal och andra konstiga förklaringar. Är det kris i kommunkassan måste man banta kostymen ! Hur många kan man plocka bort från kommunorganisationen ? Kan flygfältet, isladan och sporthallen läggas i malpåse nåt eller några år ? Använd dom lokaler för skolor, badhus och annat i kommunen som är i bästa skick och minska eller stäng en del av dom som är i dåligt skick, även om dom ligger i Pajala by. Varför vill man inte lyssna på medborgarna ens när man själv inte skött finanserna bättre ? Måste medborgare i kommunen flytta sina papper till andra kommuner med för vår kommun tappade skatteintäkter som följd för att öppna ögonen på tjänstemän och politiker ?

 

Apr 2015

Nyheterna pratar om att konkursförvaltaren har köpare av gruvan i Kaunisvaara på gång och priset skulle då vara 1 miljard. Konkursen har kostat 14 miljarder så det borde vara ett klipp för den som köper. Vi får hoppas att förvaltaren håller sitt tidigare uttalande om att bara sälja till den som fortsätter driften och inte slaktar företaget.

 

31 mar 2015

Vad är det som händer med Northland ? Ingenting i media, ingenting på facebook, ja, inte ens några rykten som går.

 

 

7 jan 2015

 

 

 

 

Det blev ett sorgligt slut på 2014. Konkursansökan godkänd av Luleå tingsrätt och konkursförvaltare utsedd. Vad ska vi nu hoppas på ? Kanske att LKAB köper bolaget ? Sven-Erik Buckt lovade ju halvt om halvt att staten skulle gå in med pengar om ingen annan lösning kom fram.

 

Är det någon form av rävspel bakom kulisserna ? Många tankar och funderingar går runt i huvudet.

 

8 dec 2014

 

 

 

Sorglig väntan på besked, vi i byn är lika besvikna som de som förlorar jobben om det skulle visa sig bli en stängning av gruvverksamheten i Kaunisvaara. PUAB med den tidigare kommunbossen Bengt Niska hade anordnat en manifestation den 30 okt med fackeltåg och tal på torget i Pajala. Den nuvarande och nästa kommunchef Kurt Vennberg och Harry Rantakyrö var också med samt Northlands gruvchef Balck. En skrivelse med begäran om regeringens engagemang för arbetstillfällena i regionen ska skickas till regeringen.

Det måste komma ett besked inom någon vecka annars blir det svårare att starta upp igen.

De anställda har då spritts ut på nya jobb eller åkt hem.

Flera har köpt boende och får det svårt eftersom det nu är dåligt med arbetstillfällen i regionen.

 

31 okt 2014

Nu vart det dags igen för stängning av verksamheten på Northlands anläggningar i Kaunisvaara och Clifftons malmtransporter med basen i Junosuando( senast höll det ca. en vecka) . Ca 300 anställda varslas om uppsägning.

Rekonstruktören har inte lyckats någe vidare men det är tydligen samma man som rekonstruerade SAAB så man ska kanske inte vara så förvånad.

Den nya VD:n Balck hör man inte mycket av så man börjar undra vad han sysslar med.

 

Går staten in med pengar så som man gjorde på SAAB ? Blir det en ny ägarbild ?

Är LKAB intresserad av att gå in med mera kapital ?

LKAB har fått ett eget sparkrav på 7 % tidigare i höst så det kanske inte är att tänka på ?

 

Älgjakten har pågått i en månad nu med varmt torrt väder. Det är bra med älg och mycket gott om fåglar

av alla sorter. Några björnar har också skjutits runt byn .

 

7 okt 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valborgsmässoafton 2014.. Åren går fortare och fortare ju äldre man blir.

Byborna har kallat till möte om huruvida vi ska ha bullerplank genom byn eller inte.

Trafikverket kom på senaste mötet fram med planer på bullerplank genom stora delar av byn.

Det var första mötet rörande vägförbättringar av 395:an som Trafikverket informerade om sina

planer på att uppföra bullerplank i byn. Väl sent kan man tycka. Reaktionen blev kraftig hos många,

hur kommer detta att se ut...det kommer att bli en känsla av kasernområde. Vi har haft vägen genom byn

ända sen bilvägar byggdes i våra trakter. Clifftons malmbilar är dom tystaste bilarna som går genom byn

och dom är den enda förändringen i trafiken. Den enda skillnaden mot för ett år sen är att det är mer bilar

som passerar och ändå är det en lågtrafikerad väg. Är det månntro en strategi av Trafikverket att få

byborna att motsätta sig planket och då slippa bygga den.

 

April 2014

 

 

Våren är tidig i år. Februari som normalt varit årets kallaste månad blev en månad att minnas.

Vi hade temperaturer från minus 2 till plus 2 grader hela månaden. Inga snömängder, inget blåsväder

men en del regn och tö och därmed ishalka överallt. Snön rasade från många tak och tinande snö gjorde så att

takrännorna fylldes med is och istapparna hängde långa. Snön kan också vara seg som syns på bilden här.

 

 

 

Mars 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 9 februari 2013 brann hotellet ner till

grunden. Inom 1 år står där en ny byggnad

och snart får familjen flytta in.

Återuppbyggnaden av hotellet år i full gång. 14 januari 2014 är övervåningens väggar på plats.

 

Man ser redan att det nya blir mycket likt det gamla så en välbekant byggnad tar plats igen.

 

 

Problem med att få igång bilen eller frysningar under körning kan bero på inblandningen av t.ex. rapsolja i bränslet.

Dieselvärmaren i bilarna är extrakänsliga för miljöoljeinblandningen i bränslet. Det finns bränslen utan inblandning

men den är dyrare och därför använder många bränsle med miljöoljeinblandningen.

Några bilfabrikanter varnar bilägaren för att använda annat än rent bränsle.

Tyärr informerar inte t.ex. mackar om att dom har miljöoljeinblandning i sitt bränsle.

Nästa år kommer flera oljebolag att ha en än högre procent inblandning av miljöolja i sina bränslen,

vi som har ett kallare klimat får dom största problemen men bolagen har valt all inte informera om det här.

 

December 2013

Nu är det nästan fullt ös på malmtrafiken, Cliffton har fått leja in ett 20-tal lastbilsekipage från BDX.

Utöver dom 20 egna bilarna, 26 till jul.

En bit av vägen mellan Vittangi och Junosuando har byggts om och fortsättning följer.

Trafikverket har gjort en enkät hos byborna för att höra hur vi i byn upplever malmtrafiken.

Dom jag kommit att prata med om detta har sagt att dom är nöjda med Trafikverkets

sätt att sköta information och delgivningar om vägbyggen och annat som rör oss bybor.

 

November 2013

 

 

 

 

Cliffton Mining har sina kontorslokaler med ledningscentral för malmtransporterna i Junosuando som ligger ungefär mitt emellan Kaunisvaara

i Pajala kommun och Pitkäjärvi i Kiruna kommun.

Chaufförerna påbörjar arbetet med en resa till Kaunisvaara för lastning av malmkoncentratet, här behöver föraren inte ens gå ur bilen som lastas.

Efter lastning kör ekipaget mot Junosuando där det kan bytas chaufför och sen mot Pitkäjärvi strax ovanför Svappavaara där lasten tippas på

en omlastningsterminal vid järnvägen. Här får föraren gå ut och rensa flakkanten från malm som fastnat, därefter tankar föraren bilen och tar rast.

Efter rasten åker föraren med ett tomt ekipage till stationeringen i Junosuando varefter en ny resa kan påbörjas.

Resan från Junosuando och tillbaka via Kaunisvaara och Pitkäjärvi blir ca 32 mil lång.

Cliffton har idag över 100 anställda med stationeringsort Junosuando varav 1/3 är kvinnor.

Arbetsstyrkan kommer att överstiga 300 anställda när verksamheten är i gång i full skala.

 

November 2013

 

 

 

 

Då blev nästan hela kontors- och garageområdet för Cliffton asfalterat. Det är slut på dammproblemet för de närboende.

Inte ens den mest kritiske kan påstå att Clifftonbilarna medför några olägenheter.

 

Oktober 2013

 

 

 

Kommunalrådet Kurt Wennberg har varit i Junosuando med representant för Pajalabostäder för att inventera bostadsbeståndet

och på plats se vilka möjligheter som finns att bygga om Kommunens fastigheter till bostäder. Det gäller t.ex. brandstationen och

f.d. sjukvårdslokalerna. För den gamla sjukvårdshuset , busstationshuset och gamla Konsumhuset ändras detaljplanen så att de

här fastigheterna kan göras om till bostäder. De här fastigheterna kan då byggas ut och även byggas om till tvåvåningshus.

"Plan o miljö" på Kommunen har fått nya ansikten och det känns att det är en positiv anda på kontoren där nu.

David Engrund har fått in hyresgäster i den ombyggda förskolan och ska nu ta itu med gamla lärarbostaden som han också köpt.

 

Cliffton får planen där malmbilarna kör in vid kontoret deras asfalterat så då slipper de närboende dammet som yrt in på deras

gräsmattor. Störningar som några bybor befarade skulle uppkomma med malmtrafiken har inte visat sig än (förrutom dammet).

Tvärtom andas man in "framtid och liv" när man ser en malmbil.

 

September 2013

 

 

 

 

Idag tar Cliffton upp bostadsproblemet i radiosändning. Pajala kommun har inte gjort mycket för att försöka hjälpa till

med bostadsbristen i Junosuando utan säger sig förlita sig på privata aktörer. Kommunen och dess bostadsbolag Pajalabostäder

har inga planer på nybyggnad i Junosuando vilket kan ses anmärkningsvärt när Cliffton har över 100 anställda och anställer 50 nya

fram till nyår. David Engrund utökar sin verksamhet i Junosuando med fler anställda och det blir alltid kringeffekter av att nya företag

etablerar sig. I Pajala by byggs det däremot för fullt. Ulla Sjösund som arbetar ideéllt med bostadsförmedling har finkammat igenom

Junosuando och byar runtom i jakt på bostäder till nyinflyttade. Det finns några boendealternativ tillbuds men tyvärr håller ägarna

ett alltför högt pris på dessa. De nyinflyttade har inga Kirunalöner utan helt normala arbetarlöner. Alla vill ha en levande by och vi kan

behålla den så med en välkomnande attityd. Vi i byn får många fina ord från Clifftonanställda och dom vill helst bo i Junosuando.

Alltför många bybor vill behålla sina föräldrahem och andra boenden till sin semestervecka på sommaren och har husen stående

tomma resten av året. Husen mår inte heller bra av att stå tomma utan förfaller med åren. Det finns möjlighet att göra avtal och andra

överenskommelser med en hyresgäst om att både hålla efter och renovera bostaden.

 

21 augusti 2013

 

 

 

 

Idag meddelas att det nu är klart med alla intressenter i Northland och en nystart kan påbörjas. Nu ska driften vara säkrad för 2013-14.

Den här veckan ska bilarna börja rulla igen.

 

4 juni 2013

 

 

 

Northland meddelar nu att dom fått in erforderligt kapital för fortsatt drift. Malmbilarna ska börja rulla igen på tisdag vecka 27.

Det måste vara väldigt stora pengar i järn och stål när så många är villiga att satsa såna otroliga summor på malmen.

Om staten skulle ta ut en avgift för varje ton malm som bryts skulle vi få ett bra tillskott i statskassan.

Många länder där det bryts malm tar ut avgift för allt som tas fram. Men vår regering tycker att det räcker med arbetstillfällena som det ger.

Tittar vi lite bakåt så kan vi se hur Viskaria sköttes sista tiden, Finnar tog ut kopparmalmen med finsk arbetskraft,

Sverige fick städa efter brytningen när den gruvan stängdes.

 

31 maj 2013

 

 

 

 

Det ser nu ut att ordna sig för gruvverksamheten i Kaunisvaara.

LKAB går in med pengar (via riskkapitalbolaget Norrskenet) tillsammans med Folksam, Metso och Peab.

LKAB ser till att få majoritet i styrelsen på Northland. Det blir ett bra konsortsium som är ekonomiskt starkt och kan gruvdrift.

Nu blir det en stabil drift utan störningar p.g.a. penningabrist. Kanske järnvägsbyggandet kan komma igång fortare med ett statligt intresse i företaget ?

De som inte vågat satsa på byggande och boende i Junosuando kan nu börja planera för detta. David kanske gör allvar av sina storslagna planer nu, då tänker jag på

bowlinghall och bensinmack ?

 

30 maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

Northland stoppad idag

 

Ett bra byamöte med Kurt Wennberg. Kurt informerade om att Northland stoppat all verksamhet under dagen vilket gjorde stämningen aningen tryckt.

Många bra inlägg och klara krav till Kurt att ta med sig till kommunstyrelsen. Bostäder ses som den viktigaste frågan och det som det är mest bråttom med

tack vare trycket från det stora antalet bostadssökande i Junosuando. Pajala bostäder har ingen bostadskö i Junosuando och ska inte bygga något i Junosuando.

David Engrund har fått en egen bostadskö tack vare att han bygger lägenheter och vill Junosuandos bästa vilket Junosuandoborna inte känner att Pajala kommunstyrelse gör.

Förbiväg runt byn var en stor majoritet emot. Endast en röst var för en förbiväg.

Det var någon på mötet som kanske inte hunnit tvätta sig utan öst på med mycket starka lukter, troligen parfymer.

P.g.a. de starka lukterna fick flera fönster öppnas men ändå blev en mötesdeltagare tvungen att åka hem från mötet.

 

26 maj 2013

 

 

 

 

Northland får fortsätta med nya pengar

 

 

Northland fick OK med investerarna som godkände den finansieringsplan som bolaget presenterat. Northlands styrelseordförande går med omedelbar verkan.

Anders Antonsson är ansvarig för investerarkontakter i gruvbolaget.

Obligationsägarmötet i Oslo godtog den finansieringsplan som bolaget lagt fram. Obligationsägarna tar över ägandet av Northland.

Nya lån till Northland på ytterligare 2,5 miljarder kronor för fortsatt drift.

Produktionstakten ökar igen till planerad vilket innebär att de leverantörer och partners som lämnat gruvområdet kan komma tillbaka, berättar Anders Antonsson.

De investerare som lånat ut pengar erbjuds obligationer.

Resultatet av obligationsägarmötet innebär att långivarna är beredda att satsa ännu mer i Northland.

 

maj 2013

 

 

 

 

 

 

Vägen ska byggas om men hela sträckningen är inte klar än.

 

Sedan december 2012 går de 90 ton tunga (totalvikt) malmlastbilarna från Kaunisvaaragruvan till Pitkäjärvi. Idag mars 2013 har Cliffton fått 13 Scaniabilar levererade.

Vid full drift med 50 bilar i drift ska bilarna gå med ca. 3,5 minuters mellanrum, ena vägen utan last. Trafiktätheten blir då densamma som sträckan Vittangi-Svappavaara har idag.

Med de här bilarna som lastar mer än vanliga bilar blir det avsevärt mindre antal turer och därmed mindre trafik genom byn.

 

Regeringen har avsatt pengar för ombyggnad av de vägbitar som kräver det. Vägen blir åtta meter bred. Den ska bli klar under 2016.

Särskilda gång- och cykelvägar gör trafiken säkrare för oss bybor. Bullerplank och ljudtäta fönster dämpar trafikljuden för de få bostadshus som står väldigt nära väg 395 och eventuellt

kan störas.

Malmbilarna stör minst av de lastbilar som trafikerar vägen genom byn. Dom är mycket tysta och körs lungt. Dom byter förare i Junosuando vid varje passage vilket innebär att dom med

last saktar in genom byn och tom accelerar genom byn. Andra lastbilar, ofta utländska låter mycket och kör över hastighetsgränserna speciellt nattetid.

 

Mellan Kaunisvaara och Junosuando utreds en genväg, som kortar sträckan för malmtrafiken med cirka tre mil, för den finns inga pengar än.

Trafikverket som räknat på kostnaden för malmvägen har kommit fram till en kostnad på 2,1 miljarder kronor totalt.

När dom 90 ton tunga malmbilarna kör på bron över Tärendöälven måste de köra mitt på vägen och väldigt sakta. Trafiksignaler har satts upp och styrs manuellt från malmbilarna.

När malmbilarna kör över bron får inga andra bilar befinna sig på den.

 

En del trafikanter kör efter malmbilarna mot rött trafikljus vilket inte är bra.

Kanske trafikkameror kan hjälpa till med att dämpa farten genom byn och hindra överfarten mot rött ljus på Tärendöälvsbron.

 

 

 

Malmen har nått havet.

 

Idag den 25 februari gick första malmbåten från Narvik med malmkoncentrat från Northlands gruva i Kaaunisvaara. Nu konstaterar Northland att hela logistikkedjan fungerar som tänkt.

 

 

 

 

Malmtransporternas utgångsort blev Junosuando. 

 

 

Över 250 nya arbetstillfällen, med kringeffekter, till Junosuando som idag har ca. 400 invånare ! I Junosuando startar gruvtransporterna i början av dec 2012.

Det skapas många nya jobb tack vare transporterna av järnmalmskoncentrat från Tapulivuoma i Kaunisvaara till den nybyggda järnvägsterminalen Pitkäjärvi utanför

Svappavaara. Cliffton Mining, som fått uppdraget att utföra transporterna, kommer att utgå från Junosuando där administratörer och alla chaufförer anställs.

 

Ett 20-tal nyanställda på Cliffton har börjat sitt arbete men den totala arbetsstyrkan kommer att hamna på omkring 250 personer. Människor kommer från hela

Sverige och en del även utanför Sverige. Chaufförerna kommer att arbeta enligt rullande scheman hela dygnet, året runt. Chaufförerna börjar och slutar sina skift

i Junosuando. De startar i Junosuando, kör till Kaunisvaara som tar en timme, lastar på tio minuter och kör tillbaka mot Junosuando för rast. Efter rasten kör de mot

Svappavaara/Pitkäjärvi för lossning där de också tankar och kollar bilarna avseende fel som sen anmäls till kontoret. All rep utförs av Scaniafolk. Efter nyår kommer

alla ekipage att vara Clifftons egna 90-tons bilar. Körtiden totalt för en transportsväng blir drygt fem timmar.

 

Vi andra som kör på 395:an får räkna med längre restider både till Pajala och Kiruna. Räkna också med stopp före passering över Tärendöälvsbron där det blir

trafikljus och malmbilarna bara får köra ensam på bron, dessutom mitt på vägen och i max 48 km/tim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webansvarig: hasse@junosuandoinfo.se

Åsikter och tips kan du skicka till: hasse@junosuandoinfo.se